" လြမ္းကမၻာထဲက တမၸေဒသ"

ျမန္မာ့ေမာ္ကြန္း အမွတ္တရ
“ေရွးေဟာင္းၿမိဳ႕ေတာ္ ပုဂံေျမ”တဲ့။
တစ္နည္းအားျဖင့္ ျပည္တကာတုိ႔ထက္ ျမတ္ေသာ ၊ ႏွလံုး ေမြ႕ေလ်ာ္ဖြယ္ရွိေသာ အၾကည္ျပည္သည္ရွိ၏။
ထုိျပည္သည္ ၀တၳဳကာမႏွင့္ ျပည့္စံုသည္ျဖစ္၍  ပုဏၥကာမ(ပုဂံ)ဟူ-လည္းေကာင္း ၊
ထုိမွတစ္ဖန္ ရန္သူတုိ႔ကို ေခ်မႈန္းေလ့ရွိေသာ၊ ရဲရင့္စြမ္း ပကားရွိေသာသူတုိ႔၏ နာရာ ဌာ နျဖစ္ျခင္းေၾကာင့္
အရိန(အရိမဒၵန)ဟူေရြ႕ လည္းေက်ာ္ေဇာ၏ဟု“ ပင္းယ ဆင္ျဖဴရွင္ ငါးစီးရွင္ မယ္ေတာ္ ဧ။္ ပုဂံေက်ာင္းေက်ာက္စာ " အရ ေလ့လာသိရွိရသည္။
အခန္း(၁)
ဒဂံုတကသုိလ္၊ သမိုင္းအထူးျပဳေနာက္ဆံုးႏွစ္ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူမ်ား၏ ေလ့လာေရး အေပ်ာ္ခရီးစဥ္ျဖစ္သည္။ ေနာက္ဆံုးႏွစ္စာေမးပြဲမ်ားအၿပီး ကိုယ့္ရပ္၊ ကုိယ့္ရြာသို႔ ျပန္ၾကရမည့္ ေက်ာင္းသူ၊ေက်ာင္းသားမ်ား၏ႏႈတ္ဆက္ပြဲခရီးစဥ္ဟု ဆုိလွ်င္လည္းမမွားႏုိင္ပါ။
သံုးႏွစ္တာကာလအတြင္း အတူတကြ ပညာသင္ၾကားခဲ့ၾကေသာ သူငယ္ခ်င္းအားလံုး၏ တူညီဆႏၵေၾကာင့္ သတ္မွတ္ထားေသာခရီးစဥ္မွာ“ေရွးဟာင္းၿမိဳ႕ေတာ္ပုဂံေျမ”ျဖစ္သည္။ 
 ေမာင္ႏွင့္ကၽြန္မ၏ ခ်စ္သူသက္တမ္း  သံုးႏွစ္တာအတြင္း ပထမဦးဆံုးသြားခြင့္ရေသာ ခရီးစဥ္ လည္း ျဖစ္ေပသည္။ ေက်ာင္းသားအားလံုး၏ ေခါင္းေဆာင္အျဖစ္ တာ၀န္ေပးထားေသာ  ကိုေအာင္မင္း၏ စီစဥ္ေပးမႈေၾကာင့္ ရန္ကုန္-ပုဂံေညာင္ဦးေျပးဆြဲလ်က္ရွိေသာ “ပုဂံမင္းသား” -express -ကားႀကီးျဖင့္ ေအာင္မဂၤလာအေ၀းေျပးကားဂိတ္မွ ေန႔လယ္(၃)နာရီတြင္ စတင္ထြက္ခြာ လာခဲ့သည္။
ရန္ကုန္- ျပည္ကားလမ္းမႀကီးတေလွ်ာက္တြင္ စိမ္းစုိသာယာေနေသာ ျမင္ကြင္းမ်ား၊ ေအးခ်မ္းမႈ အေပါင္း ျပည့္စံုလွေသာ လမ္းတေလွ်ာက္ရွိ ၿမိဳ႕ရြာမ်ားေၾကာင့္ ေမြးဖြားစဥ္ကပင္ ရန္ကုန္ေျမတြင္ ႀကီးျပင္းလာရေသာ ကၽြန္မတုိ႔လူငယ္၊ လူရြယ္မ်ားအဖုိ႔မွာမူ လြန္စြာမ်က္စီ  ပသာဒျဖစ္ဖြယ္ေကာင္းလွသည္။
ၿမိဳ႕ျပပံုရိပ္မ်ားႏွင့္ မတူရိုးစင္းလွေသာ အညာေျမ၏ ရနံ႔မ်ား ေၾကာင့္ -- ခရီးစဥ္ေလးတြင္ ေပ်ာ္ရႊင္မႈမ်ားအျပင္၊ ဗဟုသုတေလ့လာဖြယ္မ်ားေၾကာင့္ --ခရီးစဥ္ ေလးတြင္ ေပ်ာ္ရႊင္မႈမ်ားအျပင္၊ ဗဟုသုတေလ့လာဖြယ္မ်ားရရွိႏိုင္ေပသည္။
 ေရွးေဟာင္း ဘုရားလက္ရာ

ေက်ာင္းသား အုပ္စုမ်ား၏ဂစ္တာသံစဥ္ၾကားတြင္ နစ္ေမ်ာေနေသာ ကၽြန္မတုိ႔ေက်ာင္းသူအုပ္စုမွာလည္း တ၀ါး၀ါး တဟားဟားႏွင့္အခ်င္းခ်င္း ေအာ္ဟစ္ေနာက္ေျပာင္ေနၾကေလသည္။
 အခန္း(၂)
ပုဂံေညာင္ဦးကုိေရာက္သည္ႏွင့္ တည္းခိုရန္စီစဥ္ေပးထားေသာ ေညာင္ဦးၿမိဳ႕ရွိ အလို ေတာ္ျပည့္ေက်ာင္းတုိက္တြင္ ေရမိုးခ်ဳိးၿပီးသည္ႏွင့္ သူငယ္ခ်င္းမ်ားအားလံုး ကုိယ့္အုပ္စုႏွင့္ ကုိယ္အဖြဲ႕ခြဲ-- ဘုရားဖူးထြက္ၾကေလသည္။
ေမာင္ႏွင့္ ကၽြႏ္မ၏စက္ဘီးခရီးစဥ္တြင္ မည္သူက မွ မပါ၀င္ၾကပါ။ ခရီးပန္းလာသည္တစ္ေၾကာင္း၊ အညာ ေနပူေအာက္တြင္ ကုိယ့္စက္ဘီးကုိယ္ နင္းရမည္က တစ္ေၾကာင္းေၾကာင့္ပင္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ေမာင္ႏွင့္ကၽြန္မတု႔ိႏွစ္ဦးသာ စက္ဘီးကိုယ္စီ ျဖင့္ ပုဂံ-ေညာင္ဦးၿမိဳ႕တေလွ်ာက္ ေျခဆန္႔ၾကေလေတာ့သည္။
 “လွည္း၀င္းရိုးသံတညံညံ ပုဂံဘုရားေပါင္း”ဟု အဆုိရွိသည့္အတုိင္း “လွည္း၀င္းရိုးသံ”ဟူသည့္ အဓိပၸါယ္ကုိေကာက္ပါက ပုဂံတြင္ေစတီပုထိုးေပါင္း ( ၄၄၆၇၃၃ ) ရွိသည္ဟု မွတ္သားဖူးေပသည္။
ေညာင္ဦးျမိဳ ့မွ မနားတမ္း စက္ဘီးနင္းလာသည္မွာ ပုဂံၿမိဳ႕အ၀င္ရွိ “သရပါ”တံခါးအေရာက္တြင္ ေခတၱ- အေမာေျဖ ရင္းက…..
“ငယ္ေလး ေမာင္ေတာ့ေလ ပုဂံကုိစၿပီးေျခခ်မိတာနဲ႔ ဒီသရပါတံခါးကုိေရာက္တုိင္း ၾကက္သီး ေမႊးေတြထသြားတတ္တယ္ကြ”
 “ဘာျဖစ္လို႔လဲေမာင္” ဟု ကၽြန္မကေမးေတာ့
 “မေျပာတတ္ဘူး ငယ္ေလးရဲ႕ ေဟာဒီ“မဟာဂီရိ နတ္ေမာင္ႏွမ” နတ္ကြန္းကုိ ျမင္ရင္ပုိဆိုး တယ္၊
စိတ္ထဲမွာ ၀မ္းနည္းသလုိလုိ၊ ဘာလိုလိုႀကီး ေမေမနဲ႔တစ္ခါလာတုန္းကဆုိ ေမေမက ကန္ေတာ့ပြဲေတြေပးၿပီး ေမာင့္ကုိကန္ေတာ့ခိုင္းတာ”
 သရပါတံခါး၏ ေဘးတစ္ဖက္တစ္ခ်က္တြင္ မဟာဂီရိနတ္ေမာင္ႏွမ(လက္၀ဲေမာင္ေတာ္နတ္ရုပ္၊ လက္ယာႏွမေတာ္နတ္ရုပ္)တုိ႔၏ နတ္ကြန္းမ်ားကုိ ကန္ေတာ့ရင္းက ေမာင္ေျပာေသာ စကား ေၾကာင့္ ၿပံဳးမိပါသည္။
ေမာင့္ေမေမသည္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္တစ္ေယာက္ျဖစ္သည့္အျပင္ ရိုးရာ နတ္မ်ားကိုလည္း သက္၀င္ယံုၾကည္ ကုိးကြယ္သူျဖစ္ေလသည္။ သို႔အတြက္ေၾကာင့္ သားျဖစ္သူ အား ထုိကဲ့သုိ႔ ကန္ေတာ့ပြဲေပးၿပီး ပူေဇာ္ခိုင္းသည္မွာ မဆန္းပါဟု ကၽြန္မထင္သည္။
 “ငယ္ေလးသိလား ၊ ဒီ “သရပါတံခါးႀကီး”က တုိ႔ပုဂံေျမမွာ ရွားရွားပါးပါး က်န္ခဲ့တဲ့တံခါးတစ္ခုပဲ၊ “သရပါ”ဆုိတာ “ျမားကုိဆီးကာေသာတံခါး”လို႔ အဓိပါယ္ရတယ္”
ဟု စိတ္၀င္တစားရွင္းျပေန ေသာ ေမာင့္အားသိခ်င္စိတ္ျဖင့္
 “ဘာျဖစ္လို႔ ဒီတံခါးႀကီးတစ္ခုပဲက်န္ရေတာ့တာလဲေမာင္”
 “ေမာင္ဖတ္ဖူးတဲ့ စာအုပ္ထဲမွာေတာ့ ပ်ဥ္ျပားမင္းက ခရစ္(၈၄၉)မွာ ပုဂံၿမိဳ႕ကိုတည္ေတာ့ က်ံဳးၿမိဳ႕ရိုးေလးမ်က္ႏွာပတ္လည္မွာ တံခါး(၁၂)ရပ္ကုိ ေဆာက္လုပ္ခဲ့တယ္တဲ့။ တံခါး(၁၂) ရပ္ ထဲကမွ အေရွ႕မ်က္ႏွာအလယ္ဗဟုိတံခါးျဖစ္တဲ့ ေဟာဒီသရပါတံခါးတစ္ခုပဲ ထင္ထင္ရွားရွား က်န္ေတာ့တာေလ”
သမိုင္းဘာသာအထူးျပဳသင္ၾကားထားသူျဖစ္သည့္အျပင္ စာဖတ္အားအလြန္ေကာင္းလွေသာ ေမာင့္အား ကၽြန္မခ်စ္သူအျဖစ္ ေရြးခ်ယ္ခဲသည္မွာ မွားမည္မထင္ပါ။
ေမာင္ႏွင့္ ကၽြန္မ၏ခ်စ္သူ သက္တမ္းတေလွ်ာက္တြင္ ေမာင္သည္တျခားစံုတြဲမ်ားလုိ ရုပ္ရွင္ၾကည့့္ျခင္းအား၊ ေစ်း၀ယ္ ထြက္ျခင္းစသည့္ အေပ်ာ္အပါးမ်ားကုိ စိတ္မ၀င္စားဘဲ ကၽြန္မတတ္ေသာ သင္တန္းေပါင္း မ်ားစြာအား တစ္ဖ၀ါးမွမခြါဘဲ လိုက္တတ္ေလသည္။
ကၽြန္မတုိ႔ အဓိကတက္ျဖစ္ေသာ သင္တန္းမွာ “ဆရာေတာ္ဘုရား ကေလးဥိးေအာင္ေဇ”၏ English သင္တန္းပင္ျဖစ္သည္။
 ေက်ာင္းသားအမ်ားစုက“ေတာ္ေတာ္”ဟု ခ်စ္စႏိုးျဖစ့္ေခၚေသာ ဆရာသည္ သူေရာက္ရွိရာ ေဒသတုိင္းရွိ ေျမႀကီးမ်ားအား ကၽြတ္ကၽြတ္အိတ္ျဖင့္ထည့္ကာ သယ္ေဆာင္သိမ္းဆည္းေလ့ရွိေသာ ခ်စ္စဖြယ္အျပဳအမူကုိ ေမာင္သည္အားက်အတုယူကာ
ယခုလည္း ----ပုဂံေျမမွ ေျမမႈန္႔၊ ေျမႀကီးမ်ားကုိ ကၽြတ္ကၽြတ္အိတ္တစ္လံုးျဖင့္ထည့္ကာ သိမ္းဆည္းရ ေလသည္။
 “ငယ္ေလး၊ ကူလုပ္ေပးဦးကြာ၊ ေနျမင့္လာရင္ ကန္ေတာ့ပလႅင္သြားဖုိ႔ ေနာက္က်ေနဦးမယ္”
ဟုဆုိေလသည္။ ကၽြန္မသည္ ပုဂံသို႔ ယခုတစ္ေခါက္ႏွင့္ပါဆုိလွ်င္ တတိယအႀကိမ္ေျမာက္ျဖစ္ ေပသည္။
ေရာက္သည့္အေခါက္တုိင္း ကန္ေတာ့ပလင္ဘုရားသုိိ႔ မျဖစ္မေနဦးစြာသြားေလ့ရွိ သည္။
အဘယ့္ေၾကာင့္ဆုိေသာ္ ဘုရားအ၀င္၏ ေဘးတစ္ဖက္တစ္ခ်က္တြင္ ေစ်းဆုိင္ခန္းမ်ား ရွိေလ၏။
ထုိဆုိင္ေလးမ်ားတြင္ ကၽြႏ္မႏွစ္သက္ေသာ ပစၥည္းအဆန္းေလးမ်ားအား ၀ယ္ယူရရွိ  ႏိုင္ေသာေၾကာင့္ ျဖစ္ေပသည္။ ပထမအႀကိမ္ေရာက္ခဲ့စဥ္က လက္ပတ္ႀကိဳုး၏ေဘးတြင္ ခလုပ္ တံေလးပါရွိေသာ မီးျခစ္ေလးတစ္ခုအား ရွားပါးစြာရရွိလုိက္ေသာေၾကာင့္ပင္။
ထုိအေၾကာင္း အား ေမာင့္ကုိေျပာျပထားသျဖင့္ ေမာင့္က ကၽြန္မကုိယ္စားအေလာႀကီးေပးေနျခင္းျဖစ္၏။
 " ကန္ေတာ့ပလင္ဘုရား " 
 ကန္ေတာ့ပလင္ဘုရားႀကီးကုိ ေကာဇာသကရာဇ္(၅၆၅)ခုႏွစ္တြင္ ေ၀ဠဳ၀တီမိဖုရားႀကီး ႏွင့္ နရပတိ စည္သူမင္းတုိ႔ တည္ထားပူေဇာ္ကုိးကြယ္ခဲ့သည္ဟု ဘုရားသမိုင္းအား နံရံထက္ တြင္ ခ်ိတ္ဆြဲထား သည္ကုိေတြ႕ရေလသည္။
ဘုရားသို႔ ေရာက္သည္ႏွင့္ ကၽြန္မသည္ ေစ်းဆုိင္ တန္းမ်ားကုိ အေစာတလ်င္ ပစၥည္းဆန္းေလးမ်ား ေတြ႕လိုေတြ႕ျငားရွာေဖြေနမိသည္။
 “ေဒါက္”ဟူေသာ အမည္သံအဆံုးမွာေတာ့ အလွကုန္မ်ားထည့္ထားေသာ -မွန္ ေဘာင္ႏႈတ္ခမ္းႏွင့္ ကၽြန္မ၏နားထင္မိတ္ဆက္သြားေလ၏။
 “အား လား လား”ေခါင္းကုိမူးေနာက္သြားတာပဲ၊
 ေမာင္က “မေခ်ာေလးက ဘုရားလာတာ ဘုရားေတာ့ အရင္မဖူးဘဲနဲ႔၊ ဥစၥာေတြတပ္မက္ေနတာကိုး၊ အဲဒါဘုရားရိုက္တာ၊ ျဖစ္တာ ေတာင္နည္းေသး”ဟု ရယ္ေမာကာ ေျပာေလေတာ့သည္။
ကၽြန္မ၏၀ယ္ျခမ္းေရးအစီအစဥ္အၿပီးတြင္ ဘုရား၀င္းတေလွ်ာက္ ေလ့လာၾကေလသည္။
 “နရပတိစည္သူမင္းက ဘု္ိးေတာ္အေလာင္းစည္သူမင္းမွ သားေလာင္းေတာ္၊ ဘိုးေလာင္းေတာ္ တုိ႔ုကို ျပစ္မွားမိၿပီး ကန္ေတာ့တဲ့ ပလႅင္ေနရာမွာ ဘုရားတည္ထားကုိးကြယ္ခဲ့လို႔“ကန္ေတာ့ ပလႅင္ဘုရား”လို႔ေခၚတာတဲ့။ နရပတိစည္သူမင္းက (၈)ႏွစ္ၾကာဘုရားတည္ရင္းက နတ္ရြာစံ သြားလို႔ သားေတာ္နားေတာင္းမ်ားမင္း (ေဇယ်သိခၤမင္း)က ေကာဇာသကၠရာဇ္(၅၈၈)မွာ အၿပီးတိုင္ဆက္လက္တည္ထားခဲ့ရတာလုိ႔ ေလ့လာခဲ့ရဖူးတယ္”
 ေမာင္သည္ ပါးစပ္ကလည္း ရွင္းျပရင္း လက္မွလည္း တၿပိဳင္နက္ ကင္မရာျဖင့္ ဘုရားသမိုင္း မ်ားႏွင့္ ရုပ္ပြားေတာ္မ်ားအား မွတ္တမ္းတင္ပူေဇာ္ေနေလသည္။
ကၽြန္မလည္း လိုခ်င္တာရခဲ့ ၿပီးသည့္အျပင္ ဗုိက္ထဲမွလည္း ဘင္ခရာတီး၀ုိင္းသံကုိ ၾကားေနသည့္အတြက္
“ေမာင္ ဗိုက္ဆာလာၿပီ၊ ဗူးဘုရားမွာေန႔လယ္စာသြားစားရေအာင္”
 “ငယ္ေလးကလည္း ထမင္းစားရင္း“တုိးတုိး၀ငး္”မွာပဲ ျမန္မာ့ဘူးေဖးသြားစားမယ္လို႔ ေျပာထား တယ္ေလ၊ အဲဒီမွာစားၿပီးမွ ဗူးဘုရားသြားၾကရေအာင္”
 ကၽြန္မက အထြန္႔တက္စြာျဖင့္
“မဟုတ္ဘူးေမာင္ရဲ႕ ေမေမက ဗူးဘုရားမွာ သနပ္ခါးအတံုး၀ယ္ခဲ့ဖုိ႔ ေသေသခ်ာခ်ာမွာလုိက္ တယ္။
ၿပီးေတာ့ ငယ္ေလးတုိ႔က ပုဂံေနပူႀကီးထဲမွာ အေဆာင္းမပါ၊ အကာမပါဘဲ စက္ဘီးနဲ႔ သြားေနတာဆုိေတာ့ တၿပိဳင္နက္တည္းကိစႏွစ္ခုျပတ္သြားေအာင္ ဗူးဘုရားကစားေသာက္ဆုိင္ ေတြမွာပဲ ထမင္းစားရင္း သနပ္ခါးတံုးပါတစ္ခါတည္း၀ယ္လိုက္ရေအာင္ကြာ….ေနာ္”
ကၽြန္မက ႏႈတ္ခမ္းေလးစူကာ ေမာင့္ကိုခၽြဲေတာ့
 “ဟုတ္ကဲ့ပါခင္ဗ်ာ ၊ ေယာကၡမႀကီးနဲ႔ ကိုင္ေပါက္ေနမွေတာ့ လုိက္ေလ်ာရေတာ့မွာပါ"
 “ေမာင္ေနာ္ ဘာကုိင္ေပါက္တာလဲ--၊ညစ္တီးညစ္ပတ္ေတြ”
 “ေဟာဗ်ာ ခုနကပဲ သနပ္ခါးတံုး၀ယ္ရမယ္ဆုိ အဲဒီသနပ္ခါးတံုးကုိပဲ ေျပာတာပါဗ်ာ ဟား ဟား ဟား”
 ကၽြန္မတုိ႔ခ်စ္သူႏွစ္ဦးလည္း စရင္းေနာက္ရင္းကပင္ စက္ဘီးကုိယ္စီနင္းကာ ဗူးဘုရားသုိ႔ ေရာက္လာခဲ့ေလ၏။ 
" ဗူးဘုရား "
 ဗူးဘုရားသည္ ခရစ္(၃)ရာစုတြင္ ပ်ဴေစာထီးမင္းတည္ခဲ့ၿပီး၊ ပုဂံေနျပည္ေတာ္တြင္ ဒုကၡေပးေန ေသာ
က်ား၊ ၀က္၊ ငွက္၊ ဗူး၊ ရံုဴးပ်ံစေသာ ရန္သူငါးမ်ဳိးအနက္မွ ဗူးပင္မ်ားကုိ ရွင္းလင္းခဲ့ရာအရပ္-တြင္ ဗူးသီးပံုသ႑ာန္ေစတီတည္ခဲ့ျခင္းေၾကာင့္ ဗူးဘုရားဟုေခၚေၾကာင္း သိရေလသည္။
ဗူးဘုရား၀န္းအေပၚမွၾကည့္လွ်င္ ဧရာ၀တီျမစ္ကမ္းႀကီးအား ေငြေရာင္ေတာက္ပေနေသာ မွန္သားျပင္ကဲ့သုိ႔ ေနေရာင္ေအာက္တြင္ တင့္တယ္စြာေတြ႕ျမင္ရေပသည္။
 ထုိစဥ္ စက္ဘီး အပ္ရာေနရာမွ ပုဂိဳလ္တစ္ေယာက္က
“အစ္မေလးတုိ႔ ၊ အစ္ကုိေလးတုိ႔ စက္ေလွငွားၾကမလား၊ ဒီကေန ဧရာ၀တီျမစ္တ္ေလွ်ာက္ စက္ေလွနဲ႔ ရႈခင္းေတြၾကည့္လုိ႔ရတယ္”
ေမာင္က ကၽြန္မအား ဘယ္လိုလဲဟူေသာ အဓိပါယ္ျဖင့္ ေမးေလးတစ္ခ်က္ဆတ္ျပကာ အသံ တိတ္ေမးေလသည္။
“ထမင္းအရင္စားလိ္ုက္ဦးမယ္ကြာ၊ ၿပီးေတာ့မွသြားၾကတာေပါ့၊ ေမာင္သြားခ်င္ေနတယ္ မဟုတ္ လား
ဟုေမးေတာ့ ေမာင္ကေခါင္းၿငိမ့္ျပကာ ၿပံဳးေနသည္။ ကၽြန္မက….
 “သြားတာေတာ့ ဟုတ္ပါၿပီ၊ ငယ္ေလးတုိ႔က စက္ဘီးေတြ ငွားလာၾကတာ၊ စက္ေလွနဲ႔ ေလွ်ာက္ၾကည့္ၿပီးရင္ ဒီကုိျပန္လာ၊၊ ဒီကမွ သနပ္ခါးတံုးႀကီးေတြ တစ္ေပြ႕တစ္ပုိက္ နဲ႔ ေညာင္ဦးျပန္သြား၊ ဟူး မသက္သာဘူးေနာ္ မိုးခ်ဳပ္သြားမွခက္မယ္”
ကၽြန္မ၏ ညည္းတြား စကားေၾကာင့္ စက္ေလွငွားရန္ေျပာေသာ ပုဂိဳလ္မွာ . . .
 “အဲဒီအတြက္မပူပါနဲ႔ အစ္မေလးရယ္၊ စက္ဘီးေတြစက္ေလွေပၚတင္ခဲ့ေပးမယ္၊
ၿပီးရင္  ေညာင္ဦးဆိပ္ကမ္းထိ စက္ေလွနဲ႔တစ္ခါတည္း ျပန္ပို႔ေပးလို႔ရပါတယ္”ဟု စက္ေလွငွား ျဖစ္ေရး ကုိသာတြင္တြင္ဆိုေနေပသည္။
“အင္း ဒီလုိဆိုေတာ့လည္းမဆိုးပါဘူးဟု ေတြးမိကာ စက္ေလွငွ ားရန္ သေဘာတူလုိက္ရ သည္။
ျမစ္ဧရာ၏ အလွမွာေျပာမကုန္ေအာင္ က်ယ္ေျပာလွသည္။ ဖြဲ႕မကုန္ေအာင္ မ်ားျပား လွသည္။
ျမစ္ဧရာတေလွ်ာက္ရွိ ပုဂံဘုရားမ်ားကို ဖူးေမွ်ာ္ရင္း တန္႔ၾကည္ေတာင္တန္းႀကီး၏ အလွကုိ အေ၀းမွပင္ခံစားႏိုင္ေလသည္။
ကၽြန္မတုိ႔တည္းခိုေသာ အလိုေတာ္ျပည့္ေက်ာင္းတုိက္သုိ႔အေရာက္တြင္ သူငယ္ခ်င္းအားလံုး တစုတေ၀းတည္း စကားလက္ဆံုက်ၾကေလ၏။
တစ္ေန႔တာအေတြ႕အႀကံဳမ်ားကုိ ဖလွယ္ၾက ရင္း  အခ်င္းခ်င္းစေနာက္ၾကသည္မွာ ေက်ာင္းသားဘ၀၏ ေနာက္ဆံုးမွတ္တမ္းမ်ားပင္ေလာ။
အခန္း(၃)
 နံနက္မိုးလင္းသည္ႏွင့္ “မ်ဳိးမ်ဳိး”စားေသာက္ဆုိင္တြင္ ထမင္းဆီဆမ္းအား -Break fast -အျဖစ္ စားကာ ေရႊစည္းခံုေစတီသုိ႔ စက္ဘီးကုိယ္စီျဖင့္ သြားးၾကေလသည္။
  ေရႊစည္းခံုေစတီ
ေရႊစည္းခံုေစတီသည္ ေအဒီ(၁၀၆၀)တြင္ အေနာ္ရထာမင္းစတင္တည္ခဲ့ၿပီး၊ အၿပီးမသတ္ျခင္းေၾကာင့္ က်န္စစ္သားမင္းႀကီးက ဆက္လက္တည္ထားခဲ့ရာ ေအဒီ(၁၀၉၀)တြင္ ၿပီးစီးခဲ့ေၾကာင္း မွတ္တမ္းစာအုပ္မ်ား အရ ေလ့လာသိရွိရပါသည္။
 “ငယ္ေလး ေရႊစည္းခံုေစတီကုိ ေသေသခ်ာခ်ာၾကည့္လိုက္စမ္း၊ကုန္းျမင့္ေပၚမွာတည္ထားတာ လား။ ေျမျပန္႔ေပၚမွာတည္ထားတာလား”
 ဟုေမာင္က စက္ဘီးနင္းရင္းမွ ရုတ္တရတ္ေမးလုိက္ သျဖင့္ အတန္ငယ္စဥ္းစားရင္း . . …
“အင္း အေ၀းကၾကည့္ရင္ေတာ့ ကုန္းျမင့္ေပၚမွာ တည္ထားသလိုထင္ရတယ္ ဟုတ္လား ေမာင္”
 “အဲဒီလုိထင္ရတာကြ၊ တကယ္ေတာ့ မဟုတ္ဘူး၊ အဲဒါ ေရႊစည္းခံုေစတီႀကီးရဲ႕ ထူးျခားခ်က္ပဲ၊ အျပင္အံ့(၉)ပါးမွာ တစ္ပါးပါ၀င္တဲ့အခ်က္ပဲ”ေမာင့္စကားေၾကာင့္ အနည္းငယ္ေတြေ၀သြား ခဲ့ သည္။
“ဘယ္လိုေျပာလိုက္တယ္ေမာင္၊ “အျပင္အံ့ကုိးပါးလုိ႔ၾကားလိုက္သလားလို႔”
“ဟုတ္ပါဗ်ာ့ ေဟာဒီေရႊစည္းခံုေစတီႀကီး အတြင္းအံ့ကုိးပါး အျပင္အံ့ကုိးပါးနဲ႔ ျပည့္စံုတယ္လို႔
ေရွးလူႀကီးေတြ လက္ထက္ကတည္းက ယံုၾကည္ၾကတာေလ”
ႏွစ္ေယာက္သား စကားတေျပာေျပာႏွင့္ ဘုရားရင္ျပင္ေတာ္ေပၚသုိ႔တက္လာၾကသည္။ ႏိုင္ငံျခားသား ဧည့္သည္မ်ား ကုိလည္း ေစတီအႏွံ႔အျပားေတြ႕ရေလသည္။
ကၽြန္မတုိ႔ ျမန္မာ့ ပုဂံေျမ၏ ေရွးေဟာင္းလက္ရာမ်ားျဖင့္ ဆန္းၾကယ္လွပျခင္း၊ ရွားပါးလွေသာ ေစတီပုထုိး၊ ဂူဘုရား၊ အုတ္ခြက္မ်ားရွိျခင္း၊ ထင္ရွားေက်ာ္ၾကားလွေသာ ရာဇ၀င္ ျမန္မာသူရဲေကာင္းမ်ား၏ အေငြ႕အသက္မကင္းေသာ --ေရွးေဟာင္းၿမိဳ႕ေတာ္အား ႏုိင္ငံျခားသားမ်ားေလ့လာရန္ အလြန္ စိတ္၀င္စားၾကသည္မွာ အဆန္းတၾကယ္မဟုတ္ပါ။
 ကၽြန္မတုိ႔ ႏွစ္ဦးသည္ ဘုရားဖူရင္းကပင္ ေစတီ၏မဟာရံတံတုိင္းတေလွ်ာက္ ထူးျခားမႈမ်ား အား မွတ္တမ္းတင္ၾကေလ၏။
 “ေမာင္ ၊ေစာေစာကေျပာတဲ့ အတြင္းအ့ံကုိးပါး၊ အျပင္အ့ံကုိးပါးဆုိတာ ဘာေတြမ်ားလဲ“
ေမာင္က လက္ႏွစ္ဖက္ကုိ စတုိင္က်က်ပုိက္ရင္းကပင္….
“ဟဲ ဟဲ ဆရာတင္တယ္ေပါ့၊ ေျပာျပရမယ္ေပါ့၊ သိခ်င္ရင္ ဒီလုိေတာ့ လြယ္လြယ္ဘယ္ရမလဲ၊ ကၽြန္ေတာ္မ်ဳိးႀကီး စာအုပ္ေတြအမ်ားႀကီးကုိ အပင္ပန္းခံၿပီး ဖတ္ထားရက်ဳိးနပ္ေအာင္….”
ဟု ဆုိကာ သူ႕ပါးတစ္ဖက္ကုိ ေဖာင္းကာလက္ညဳိးေလးထုိးျပကာ နမ္းခိုင္းေလေတာ့သည္။
 ကၽြန္မမွာ အလြန္ရွက္သြားၿပီး 
“ေမာင္ေနာ္ ဘုရားေပၚမွာ အိေျႏမရ၊ ဘယ္လုိျဖစ္ေနတာလဲ ၊ ငရဲႀကီးမွာ မေၾကာက္ဘူးလား
ဟု ေျပာေျပာဆုိဆိုႏွင့္ပင္ ေမာင့္လက္ေမာင္းအား ညင္သာစြာ လိမ္ဆြဲပစ္လုိက္သည္။
 “အား ေသပါၿပီဗ် လုပ္ၾကပါဦး၊ ဒီမွာ အားႏြဲ႕တဲ့ ေယာက္်ားသားကုိ အႏုိင္က်င့္ေနတယ္ဗ်ဳိ႕
ဟု အာၿဗဲႀကီးႏွင့္ ေအာ္ေျပာေသာအခါ ကၽြန္မတုိ႔၏ေရွ႕နားမွ ျဖတ္ေလွ်ာက္သြားၾကေသာ ႏိုင္ငံျခား သူေလးမ်ားမွာ စကားနားလည္ လို ့ပဲလား၊ ကၽြန္မတုိ႔ႏွစ္ေယာက္၏ အျပဳအမူေၾကာင့္ပဲလား မေ၀ ခြဲတတ္ပါ၊
ၿပံဳးစိစိျဖင့္ ၾကည့္ေနရင္း ဓာတ္ပံုမ်ားတဖ်တ္ဖ်တ္ရိုက္ေနပါေတာ့သည္။
 “မရွက္ဘူးလားေမာင္ရာ၊ သူမ်ားေတြဟားစရာျဖစ္ကုန္ၿပီ၊ မေျပာခ်င္လည္းေနေတာ့” 
ဟု အုိုက္တင္ခံေတာ့မွ
“ေအးပါကြာ၊ ေမာင္လည္း သိလြန္းလို႔ေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး၊ ဆရာဦးေမာင္ေမာင္(ဘီေအ)သမိုင္း ေရးသားျပဳစုတဲ့“ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈ အေမြအႏွစ္၊ ပုဂံေစတီပုထုိးမ်ား”စာအုပ္မွာ ဖတ္ဖူးတာကုိ ျပန္ေျပာျပမယ္” 
အခန္း(၄)
 ေရႊစည္းခံုေစတီ၏ အတြင္းအံ့ကိုးပါးမွာ-
၁။ ထီးေတာ္သည္ ႀကိဳးမဆုိင္းရဘဲ ခိုင္ၿမဲျခင္း၊
၂။ ေစတီ၏အရိပ္သည္ တံတုိင္းအျပင္သုိ႔မေရာက္ျခင္း၊
၃။ ေစတီ၏ ထိပ္မွ ေရႊစကၠဴပစ္ခ်လွ်င္ အျပင္သုိ႔မေရာက္ျခင္း။
၄။ ေစတီ၏မဟာရံတံတုိင္းအတြင္း လူမည္မွ်မ်ားမ်ားျပည့္က်ပ္မေနျခင္း။
၅။ ေစတီကုိ ဆြမ္းဦးေအာင္မတင္ႏိုင္ျခင္း။
၆။ ေစတီ၏အျမင့္သည္ အရွိထက္ပိုျမင့္သည္ဟု ထင္ရျခင္း။
၇။ ေစတီ၏တစ္ဖက္မွ တီးေသာစည္သံကုိ အျခားတစ္ဖက္မွ မၾကားရျခင္း။
၈။ မဟာရံတံတုိင္းအတြင္း မိုးေရမတင္ျခင္း။
၉။ ေစတီရွိ ခေရပင္တုိ႔သည္ တစ္ႏွစ္ပတ္လံုးပြင့္ျခင္းတုိ႔ျဖစ္သည္။
 အျပင္အံ့ကုိးပါးဆုိသည္မွာ-
 ၁။ဧရာ၀တီျမစ္ကမ္းစပ္ေရစီးအတြင္း စြယ္ေတာ္တင္လာသည့္ဆင္ျဖဴေတာ္၀ပ္သည့္ေနရာ ေသာင္ျဖစ္လာ ျခင္း။
၂။ ထုိသဲေသာင္တုိ႔သည္ ေက်ာက္ျဖစ္လာရျခင္း။
၃။ ဧရာ၀တီျမစ္ေရသည္ေစတီေတာ္ကုိ ဦးခိုက္ရစ္၀ဲစီးဆင္းျခင္း။
၄။ မဟာရံတံတုိင္းသည္ ရွစ္ပယ္(၁၄.၁၆)ဧက က်ယ္၀န္းျခင္း။
၅။ ေစတီတည္ရာတြင္ တုရင္းေတာင္မွ ေက်ာက္မ်ားကုိ  ပုဂံျပည္သူတုိ႔ လက္ဆင့္ကမ္းသယ္ျခင္း။
၆။ ေက်ာက္သယ္သည့္သူမ်ား အရိပ္ရန္ မန္က်ည္းပင္မ်ားခ်က္ခ်င္းေပါက္ျခင္း။
၇။ ေက်ာက္သယ္အၿပီး မန္က်ည္းပင္မ်ားကြယ္ေပ်ာက္ျခင္း။
၈။ ေရႊစည္းခံုေစတီေရွ႕မ်က္ႏွာစာ ေလွကားအနီးရွိ ေရမွန္အတြင္း-တြင္ေစတီအရိပ္ထင္ျခင္း။
၉။ ေစတီကုိ အေ၀းမွၾကည့္ပါက ကုန္းျမင့္ေပၚတြင္ တည္ထားသည္ဟု ထင္ရျခင္းတုိ႔ျဖစ္ေပ သည္။
“ေမာင္ကတယ္ဟုတ္ပါလား၊ ------အရမ္းေတာ္ တယ္ေနာ္၊ေမာင္မဆုိးဘူး၊ ငယ္ေလးေတာ္ တယ္….ဟီး…ဟီး”ကၽြန္မက ေျပာင္စပ္စပ္ႏွင့္ေျပာေတာ့ေမာင္က….
“တတ္လည္းတတ္ႏုိင္တဲ့ ေကာင္မေလး၊ ကဲ ၿပီးရင္ ဘယ္သြားၾကမလဲ”
“ရန္ကုန္ျပန္ရင္လက္ေဆာင္ေပးဖုိ႔ ပစည္းေလးေတြ၀ယ္သြားဦးမယ္”ဟု ေစတီေစာင္းတန္း ဘက္သုိ႔ ဆင္းလာခဲ့သည္။
ေရႊစည္းခံုေစတီ၏ ေစာင္းတန္းတြင္ ေရွးေဟာင္းပစည္းမ်ဳိးစံုႏွင့္ ပုဂံအမွတ္တရပစၥည္းမ်ား ေရာင္းခ်ေသာ ဆုိင္တစ္ဆုိင္မွ မင္းသား၊ မင္းသမီးပံု ရုပ္ေသးရုပ္ေလးႏွစ္ရုပ္အား ေမာင္က ႏွစ္သက္သည္ဟုဆုိသျဖင့္ အမွတ္တရ၀ယ္ျဖစ္ခဲ့ၾက၏။
ကၽြန္မက ယြန္းေသတၱာေလးမ်ား ႏွင့္ တူမေလးမ်ားအတြက္ ယြန္းထမင္းခ်ဳိင့္ ကစားစရာေသးေသး ေလးမ်ားအား ၀ယ္ေလသည္။ ပုဂံ-ေညာင္ဦးရွိ ထင္ရွားလွေသာ ေစတီပုထုိးမ်ား၏ပံုအား  ပို႔စကဒ္ျပဳလုပ္ ထားသည္မွာ ၀ယ္ခ်င္ စရာေကာင္းလွေပသည္။
 ထုိ႔ေနာက္ ေမာင္သည္ က်န္စစ္သားဥမင္တြင္ ဓာတ္ပံုရိုက္ခ်င္သည္ဟု ဆုိသျဖင့္ ေရႊစည္းခံုေစတီအနီးရွိ က်န္စစ္သားဥမင္သို႔ ေရာက္လာၾကသည္။
    က်န္စစ္သားဥမင္
  က်န္စစ္သားဥမင္ကုိ ခရစ္(၁၁)ရာစုေႏွာင္းတြင္ က်န္စစ္သားမင္းတည္ခဲ့သည္ဟု မွတ္သားခဲ့ဖူးသည္။
 “ေမာင္ ဒီဥမင္က ဟုိတစ္ေန႔က ငယ္ေလးတုိ႔သြားခဲ့တဲ့ “သမီး၀ွက္ဥမင္”တို႔ “ျမားဥမင္”တုိ႔နဲ႔ မတူဘူးေနာ္၊ဟုိဥမင္ႏွစ္ခုက သဲေက်ာက္ေတာင္နံရံကုိထြင္းၿပီး လိုဏ္ဂူပံုစံမ်ဳိးေဆာက္ထား တာ၊
ေဟာဒီက်န္စစ္သားဥမင္က်ေတာ့ ေျမျပန္႔ေပၚမွာ တမင္တကာႀကီး ေဆာက္ထားတဲ့ပံုမ်ဳိး ပဲေနာ္”
ေမာင္က ကၽြန္မစကားမ်ားအားလံုးကုိ အသိအမွတ္ျပဳသည့္သေဘာျဖင့္ ေခါင္းၿငိမ့္ျပရင္း ဥမင္ အတြင္းရွိ နံရံေဆးေရးပန္းခ်ီမ်ားကို ဓာတ္ပံုရုိက္ယူေနသည္။ ဥမင္အတြင္း-မွလိုဏ္ေခါင္းမ်ား အခန္းက်ဥ္းေလးမ်ား အား မ်ားျပားစြာေတြ႕ရသည္။ ၀ကၤပါပတ္လမ္းမွာ အလင္းေရာင္နည္းပါး သျဖင့္ဓာတ္မီးထုိးကာ သြားရေလ၏။ ဥမင္နံရံႏွင့္  ေပါင္းကူးမ်က္ႏွာက်က္မ်ားထက္တြင္ ေရးဆြဲထားေသာ ၾကက္တူေရြးပုံႏွင့္ ေလးပစ္ေနေသာ မြန္ဂိုစစ္သည္မ်ားမွာ အၾကမ္းေရးဆြဲ ထားေသာပံုမ်ားျဖစ္ေသာ္လည္း လြန္စြာသက္၀င္ လွသည္။
 ေရွးေဟာင္း တံခါးၾကီး ရဲ ့တင့္တယ္ဟန္
အခန္း(၅)
ယေန႔အစီအစဥ္သည္ ေက်ာင္းသားေက်ာင္းသူအားလံုးအတူတကြ ပုပၸါးေတာင္သုိ႔ တက္ၾက ရန္ျဖစ္ပသည္။
  ပုပၸါးေတာင္
 ပုပၸါးေတာင္သည္ မႏၱ-ေလးတုိင္း၊ ေက်ာက္ပန္းေတာင္းၿမိဳ႕နယ္အတြင္း-တည္ရွိျပီး -ၿမိဳ႕၏ အေရွ႕ေျမာက္ဘက္ (၁၀)မိုင္ခန္႔အကြာတြင္ ျဖစ္သည္။
ကၽြန္မတုိ႔သည္ ေက်ာက္ပန္းေတာင္းၿမိဳ႕ မွ  ဗ်တၱ--ပန္းဆက္လမ္း၏လမ္းခြဲအတုိင္း ပုပၸါးေတာင္ေျခရင္းသို႔ ေရာက္လာၾကသည္။ ေတာင္ေျခရင္းရွိ ကုမာရာ-ရာမေက်ာင္းတိုက္တြင္ ေခတၱ-နားေနရင္း ပုပၸါးေတာင္ ကလပ္ႀကီး သို႔ေမွ်ာ္--ၾကည့္ေနမိေလသည္။
ေတာင္ကလပ္ရွိ စကား၀ါပန္းပင္မ်ား၏ ေမႊးရနံ႔မ်ားေၾကာင့္   Travel Sick       ျဖစ္လာေသာ ကၽြန္မ ရုတ္ျခည္း ပင္ အံ့ၾသဖြယ္ရာေပ်ာက္ကင္းသြားေပ၏။
 -ပုပၸါးေတာင္ႀကီးသည္ သာသနာသက-ရာဇ္(၁၀၁)ခုႏွစ္တြင္ ေျမမွထြက္ေပၚလာ သည္ဆိုေသာ ရာဇ၀င္စကားၾကားဖူးခဲ့သည္။ ထုိ႔ျပင္ ပထ၀ီ၀င္ပညာရွင္တုိ႔၏   ယခင္မီးေတာင္ ျဖစ္ခဲ့ဖူးသည္ဆုိေသာ စကားတုိ႔ေၾကာင့္လည္း စပ္ဟပ္မိၾကသည္ဟု ယူဆရေပမည္။
 “ပုပၸါး၀န ပဗတ” တစ္နည္းအားျဖင့္ ပန္းမ်ားေပါသျဖင့္ “ပန္းေတာ္ေတာင္”ဟုေခၚေစေၾကာင္း ရာဇ၀င္မ်ားအရသိရွိရသည္။ ထုိမွတစ္ဆင့္ ကာလေရြ႕လ်ားလာေသာေၾကာင့္ “ပုပၸါးေတာင္”ဟု ေခၚတြင္ေၾကာင္းလည္း ေလ့လာရသည္။
 ပုပၸါးေတာင္ႀကီး၏ အရပ္ေလးမ်က္ႏွာရွိ ပံုသ႑န္ ေလးမ်ဳိးသည္ နိမိတ္ေလးမ်ဳိးကဲ့သုိ႔ျဖစ္ေနေပသည္။
  အေရွ႕အရပ္မ်က္ႏွာဘက္မွ  ၾကည့္လွ်င္ ႏြားလပုိ႔အသြင္ျမင္ရေသာေၾကာင့္ ထုိအရပ္ရွိ လူတုိ႔သည္
ႏြားျဖင့္ အသက္ေမြးၾကေသာ ေတာင္သူ၊ ယာအလုပ္သမားမ်ား ျဖစ္ၾကၿပီး ထုိအလုပ္ျဖင့္ ႀကီးပြားတုိးတက္ သည္ဟူ--လည္းေကာင္း၊
 အေနာက္မ်က္ႏွာမွ ၾကည့္လွ်င္ ဆင္ႀကီး၀ပ္တြားေနသည့္အသြင္ထင္ျမင္ရေသာေၾကာင့္ ထုိအရပ္တြင္ ေနထုိင္ေသာ သူမ်ားသည္ ဆင္ျခင္တံုတရားရွိမည္ဟု---လည္းေကာင္း၊ ေတာင္အရပ္မ်က္ႏွာမွၾကည့္လွ်င္ စပါးပံုႀကီးအသြင္ထင္ျမင္ရသျဖင့္ ထုိအရပ္ရွိလူမ်ားသည္ လယ္ယာလုပ္ငန္းျဖင့္ ႀကီးပြားခ်မ္း သာသည္ဟုူ--လည္းေကာင္း၊ ေျမာက္အရပ္မ်က္ႏွာမွၾကည့္လွ်င္ ယက္ကန္းလက္ခတ္အသြင္ ထင္ျမင္ရသျဖင္ ့
ထုိအရပ္ရွိလူမ်ားသည္ ၀ါဂြမ္းစုိက္ပ်ဳိးျခင္း၊ ယက္ကန္းအလုပ္လုပ္ျခင္းျဖင္ အက်ဳိးစီးပြားျဖစ္ထြန္းမည္ဟူ---လည္းေကာင္း၊ အယူအဆရွိၾကသည္ကုိ သိရဖူးသည္။
 ပုပါးေတာင္သုိ႔တက္ရာလမ္းတြင္ ေမ်ာက္ကေလးမ်ားအား  ခ်စ္စဖြယ္ေတြ႕ရေလသည္။
ေမ်ာက္စာေရာင္းေသာ ကေလးမေလးမ်ားမွာလည္း ကၽြန္မတို႔အုပ္စုအား အလုအယက္ပင္ ေရာင္းခ်ေနေတာ့သည္။ ေမ်ာက္ကေလးမ်ား၏ စူးစူး၀ါး၀ါးေအာ္သံမ်ားေၾကာင့္ ပုပါးေတာင္ႀကီး အလွမွာ ပုိမိုအသက္၀င္လွသည္။
“ဟဲ့ လုပ္ၾကပါဦး ငါ့ကုိဒီမွာကုတ္ေနၿပီ၊“ ေနာင္ေနာင္”ငါ့ကို လာေခၚပါဦး”ဟု ဆိုေသာ အသံ ေၾကာင့္
လွည့္ၾကည့္မိလိုက္ေတာ့ အိေျႏ၏ ဆံပင္ရွည္ႀကီးမ်ားအား ေအာ္ဟစ္ကာ လိုက္--ဆြဲ ေနေသာ ေမ်ာက္ကေလးမ်ားကိုေတြ႕ရသည္။
အားလံုးက သူမ၏အျဖစ္ကုိ ကူညီဖုိ႔ေမ့ေနကာ သေဘာက်ကာ ေအာ္ရယ္ေနၾကသည္။ မ်က္ႏွာႀကီးရႈံ႕တြ သြားေသာ အိေႁႏၵအားအနီးရွိ ဘုရား လူႀကီးမ်ားက . ...
“ဒီေတာင္ေပၚကုိ ဆံပင္ဖားလ်ားခ်ၿပီး တက္လို႔မရဘူးကေလးမရဲ႕ အေမယ္ဝဏၰ မႀကိဳက္ဘူး
ဟု ေျပာသံကုိလည္း သတိထားမိလုိက္သည္။
 ပုပၸါးေတာင္ေတာင္သခင္မမယ္ဝဏၰ
 ပုပါးေတာင္ရွိ ထင္ရွားေသာရာဇ၀င္ဇာတ္လမ္းမ်ားအနက္ ေမာင္ဗ်တၱ--ႏွင့္ မယ္၀ဏ--တို႔၏ အခ်စ္ဇာတ္လမ္း မွာလည္းတထူးတဆန္း လူတုိ႔၏ ႏႈတ္ခမ္းမွာ ေရပန္းစားလ်က္ရွိေပသည္။
အေနာ္ရထာမင္းလက္ထက္တြင္ ပုပါးေတာင္သုိ႔ ပန္းခူးေစလႊတ္ျခင္းခံရေသာ ပန္းဆက္သမား၊ ေျခလ်င္ သည္ ေမာင္ဗ်တၱ--သည္ ပုပါးေတာင္တြင္က်င္လည္ေနေသာ ပန္းစားသခင္မ မယ္ဝဏၰႏွင့္ ခ်စ္ခင္စံုမက္ေတာ္မူေလသည္။
 ထုိ႔ေနာက္ မယ္ဝဏၰ၏ ေနထုိင္ရာဌာနျဖစ္ ေသာ “၀ဏၰ--ယကၡ--”ေတာင္တြင္ပင္ေရႊဖ်ဥ္းႀကီး၊ ေရႊဖ်ဥ္းေလး သားေတာ္ႏွစ္ပါးကုိ ဖြားျမင္ ေတာ္မူခဲ့သည္။
သုိ႔ေသာ္ မယ္၀ဏၰကား ေတာတြင္းသူတုိ႔ သဘာ၀ေတာတြင္းမွာပဲေပ်ာ္ သည္။ လူတုိ႔ဌာနကိုေခၚ--မရေပ။
သူမသည္ ေလာကတစ္ခုလံုးတြင္ ေမာင္ဗ်တၱ--က သူ႕ကုိခ်စ္ျခင္းႏွင့္ ေမာင္ဗ်တၱကို မယ္၀ဏၰက ခ်စ္ေသာခ်စ္ျခင္းတရားသာလွ်င္ သိေပသည္။
ခ်စ္ျခင္းတရားကိုသာ အေလးထားျမတ္ႏုိးေသာ မယ္၀ဏၰသည္ေမာင္ဗ်တၱေသဆုံးျခင္းသတင္း ၾကားသည္ ႏွင့္ ရင္ကြဲနာက်ကာ ေသဆုံးသြားခဲ့ၾကသည္။
အခ်စ္တစ္ခုသာလွ်င္ ဘ၀ျဖစ္ေစခဲ့ ေသာမယ္၀ဏၰ၏ ေမတၱာကိုေလးစားရင္ခုန္မိေသာကၽြန္မသည္…
“ငယ္ေလးကေမာင့္ကုိ အရမး္ကိုခ်စ္ေတာ့ တကယ္လု႔ိသာေမာင္ေသသြားခဲ့ရင္ငယ္ေလးလည္း လုိက္ေသမွာပဲ " ဟုေမာင့္မ်က္ႏွာ   စိုက္ၾကည့္ရင္းမုိက္ရူးရဲဆန္စြာဆုံးျဖတ္ခ်က္ခ်ပစ္လုိက္ သည္။
ပုပၸါးမွအျပန္လမ္းတြင္ ေမာင္ဗ်တၱႏွင့္ မယ္၀ဏၰတုိ႔၏ ရင္နင့္ဖြယ္ဇာတ္လမ္းအေၾကာင္းကို စဥ္းစားခန္း ဖြင့္လာခဲ့မိေတာ့သည္။
အခန္း(၆)
 ေညာင္ဦးၿမိဳ႕တြင္းရွိလမ္းမ်ားေပၚတြင္ ဆုိင္ကယ္မ်ား ျမင္းလွည္းမ်ားဆုိက္ကားမ်ားသည္ မ်ားျပားလွသျဖင့္
သတိႀကီးစြာျဖင့္ ေရွာင္တိမ္းကာသြားေနရ၏။
ကၽြန္မသည္စက္ဘီး စီးခ်င္ လွေသာ အာသီသေၾကာင့္ သာ ပုဂံေညာင္ဦးသုိ႔ေခါက္တုန္႔ေခါက္ျပန္ စီးနင္း ေနခဲ့ေသာ္လည္း စက္ဘီးႏွင့္အကၽြမ္းမ၀င္ခဲ့သည္မွာ တကၠသိုလ္၀င္တန္းေျဖဆိုၿပီးကာစ ကာလကပင္ ျဖစ္ေပသည္။
 ေမာင္သည္ကၽြန္မအားေက်ာ္တက္သြားလုိက္ စိတ္မခ်သျဖင့္ ရပ္ေစာင့္လုိက္ႏွင့္ပင္ ကၽြန္မအတြက္ စိုးရိမ္ ေနေသးသည္။ 
“ငယ္ေလး၊ ေစ်းထဲေရာက္ေတာ့မယ္၊ ေျဖးေျဖးနင္း၊ ဆုိက္ကယ္ေတြနဲ႔ ရႈပ္ေနတယ္၊ ျဖစ္ရဲ႕လား”
 “ေအးေဆးပါေမာင္ရယ္၊ ပုဂံကေနေညာင္ဦး ေညာင္ဦးကေနပုဂံဒီေလာက္အေ၀းႀကီး နင္းလာ ေနတာေတာင္ ဘာမွမျဖစ္တဲ့ဥစၥာကို”
ဟုေျပာရင္းမ်က္ႏွာေျပာင္စပ္စပ္လုပ္ကာလွ်ာထုတ္ျပ လုိက္စဥ္အတြင္း…
“ဒုန္း ဟာ… တုိက္ၿပီ” ေရွ႕မွဦးတည္လာေနေသာ ေထာ္လာခ်ီအားမျမင္မိပဲ၀င္က်ဳံးမိေလသည္။
ေျဖးညင္းစြာေမာင္းလာေသာ္လည္း ေမာင့္အားစက္ဘီးစီးရင္းမွပင္ စကားလွမ္းေျပာမိသျဖင့္ အႏၱရာယ္ကို သတိမထားမိလိုက္ပါ။
“အဟင့္ အဟင့္ ”စက္ဘီးတျခား လူတျခားျဖစ္သြားေသာ ကၽြန္မသည္ ္လက္ေမာင္းထက္မွ နာက်င္မႈဒဏ္ ေၾကာင့္ ငိုေနမိသည္။
 “ငယ္ေလးကေတာ့ကြာ ေမာင္ေျပာေနရက္သားနဲ႔ သတိထားပါဆို ေျပာလို႔မွမဆုံးေသးဘူး ျဖစ္ၿပီ”
 ေမာင္ကဗ်စ္ေတာက္ဗ်စ္ေတာက္ျမည္တြန္လ်က္ႏွင့္ ပင္ေျမႀကီးေပၚလဲက်သြားေသာ ကၽြန္မကို လက္ေမာင္း တစ္ဖက္မွ ဆြဲထူကာမေနေလသည္။
  “အား မရဘူး နာတယ္ အရမ္းနာတယ္” ဟုငယ္သံပါေအာင္ ေအာ္လိုက္ေသာ ကၽြန္မအသံ ၿဗဲႀကီး ေၾကာင့္ ေထာ္လာဂ်ီေပၚမွ လူမ်ားစိုးရိမ္ႀကီးေျပဆင္း လာၾကေတာ့သည္။
 ယာဥ္ေမာင္း ျဖစ္သူဦးေလးႀကီးမွ “ဒုကၡပါပဲ ေမာင္တို႔ရယ္ ဦးႀကီးေတာ့ ျပသာနာပဲ  မွန္း၊ လုံမေလး ဘာျဖစ္ သြားတာလဲ” ဟုဆိုကာ ဒဏ္ရာရသြားေသာ လက္ေမာင္းအားေသေသခ်ာခ်ာစူးစမ္းေနေလ သည္။
“ေသြးေတြထြက္ေနတာ မနည္းပါလားကြဲ႕” ဟုစိုးရိမ္တႀကီးေျပာေလ၏။
ထိုအခ်င္းအရာကို သိေသာေမာင္ကစာနာစြာျဖင့္ “ဦးႀကီးတို႔ခရီးဖင့္ေနပါ့မယ္ သြားၾကပါခင္ဗ်ာ 
ကၽြန္ေတာ္ပဲသူ႔ကိုေဆးခန္းလုိက္ပို႔ေပးလုိက္ပါ့ မယ္ အခုကိစၥကလည္း သူေပါ့ဆလုိ႔ျဖစ္ရတာပဲ ဦးႀကီးတို႔ဘက္ကမွန္ပါတယ္” ဟု ပင္တစ္ဖက္ကိုအားနာစကားဆုိေနေတာ့သည္။
 ကၽြန္မွာ သာနာက်င္ ငိုေနရင္းကပင္ ေမာင့္မ်က္ႏွာကိုတအံ့တၾသၾကည့္ေနမိသည္။
 “ကဲ့ ငယ္ေလးလာ ငိုမေနနဲ႔ေတာ့ ဟိုမွာလူေတြလည္း အုံလာကုန္ၿပီ ေသြးတိတ္ေအာင္ ေဆးခန္း သြားျပရေအာင္”  ဟု ေျပာျပီး ျမင္းလွည္းတစ္စီးအားလက္ျပကာတားေလေတာ့သည္။
 အခန္း(၇)
စက္ဘီးေမွာက္ေသာဒဏ္ရာေၾကာင့္ ဘယ္ဘက္လက္ေမာင္းရွိအေၾကာမ်ား ေရာင္ကာပြန္းပဲ့ ကုန္ေလသည္။
သူငယ္ခ်င္းမ်ားသည္လည္း တစ္ေယာက္တစ္ေပါက္ေျပာၾကားရင္း ၀ုိင္းျပဳစု ေပးေနၾကသည္။
ေက်ာင္းသားေခါင္းေဆာင္ကိုသီဟမွ “ရွင္ေထြးငယ္ တုိ႔တေတြရဲ႕ေလ့လာေရးခရီးစဥ္ကေတာ့ (၃)ရက္က်န္ေသးတယ္။ ဒါေပမဲ့ လက္ကဒဏ္ရာကဒီအတုိင္းေပါ့ေနလုိ႔မျဖစ္ဘူး အရုိးေတြဘာ ေတြထိ မထိဓာတ္မွန္ရိုက္ၾကည့္မွ ျဖစ္မယ္ ဘယ္လိုလုပ္ခ်င္သလဲ ရန္ကုန္ျပန္မလား” ဟု စာနာစြာေမးေလသည္။
ကၽြန္မကိုယ္တုိင္သည္ ပတ္တီးစည္းလွ်က္သားႏွင့္ပင္ ေနရာတြင္ေလ့လာႏိုင္ဦးမည္ မထင္ပါ။
ထို႔ေၾကာင့္ပင္သူငယ္ခ်င္းမ်ားကို ႏႈတ္ဆက္ရင္းယေန႔ေန႔လည္မွီရာကားႏွင့္ပင္ ရန္ကုန္ျပန္ဖို႔ ဆုံးျဖတ္လုိက္ ေတာ့သည္။
 “ေမာင္ ငယ္ေလးျပန္ႏွင့္ေတာ့မယ္ ေမာင္ေနခဲ့လုိက္ဦး ဘုရားစုံေအာင္လည္းဖူးရေသးတာ မဟုတ္ဘူး”
“ဘာ ငယ္ေလးဒီေလာက္ျဖစ္ေနတာေမာင္ကဘယ္လိုလုပ္ၿပီး ဒီမွာဆက္ေနႏုိင္မွာလဲ ေမာင္ပါ ျပန္လုိက္မယ္” ဟုဆုိၿပီးအခန္းျပန္ကာအ၀တ္အစားမ်ား သိ္မ္းဆည္းရန္ထြက္သြားေလေတာ့ သည္။
 ကၽြန္မႏွင့္ေမာင္၏အိမ္အျပန္ခရီးလမ္းတြင္ ၾကည္ႏူးမႈေပါင္းမ်ားစြာႏွင့္ပင္ ေမာင္၏ ဂရုဏာ ေစတနာ ဥာဏ္ပညာမ်ားကို မ်က္၀ါးထင္ထင္ေတြ႕ျမင္ခဲ့ရသည္မို ့ ေမာင့္အား ဘ၀လက္တြဲေဖာ္ အျဖစ္ေရြးခ်ယ္ခဲ့ သည္မွာ မမွားေၾကာင္း သက္ေသျပသခဲ့ေသာ ပုဂံ ခရီးစဥ္ႏွင့္အတူ ေထာ္လာဂ်ီယာဥ္ေမာင္း ဦးေလးႀကီးအားေက်းဇူး တင္ မိပါေတာ့သည္။
 ဆုကဗ်ာ
 ( ျမန္မာ့ေမာ္ကြန္း ဇာတ္ကားၾကီး ရိုက္ကြင္းအမွတ္တရပုဂံမွာ ေရးျဖစ္ခဲ့တဲ့ စိတ္ကူးယဥ္ ပုဂံဇာတ္လမ္းေလးတစ္ပုဒ္ပါရွင္။ အခ်က္အလက္ ေတြ လြဲမွားေနခဲ့ပါကေထာက္ျပေ၀ဖန္ေပးမွဳကို ေမ်ာ္လင့္လ်က္ )
က်မ္းကိုးစာရင္း
၁။ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္သမုိင္းဌာန ပုဂံေစတီပုထိုးမ်ား
၂။ ဦးေမာင္ေမာင္(ဘီေအ) သမုိင္း ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈေစတီပုထိုးမ်ား
၃။ ပုဂံ-ေညာင္ဦး ေရႊစည္ခုံေစတီေတာ္ လမ္ညႊန္စာေစာင္
၄။ အရႈွင္က၀ိႏ၏ ပုပါးေတာင္ေတာ္သမုိင္း
၅။ ေသာ္တာေဆြ(ဦး) ပုဂံသူရဲေကာင္းမ်ား၊
၆။ မင္းဘူးဦးေအာင္ႀကိဳင္ ပုဂံေခတ္ဗိသုကာလက္ရာမ်ား


0 comments:

Sukabyar

Sukabyar
အႏုပညာကိုျမတ္ႏိုးသူ(Actress,Publisher in Myanmar)
 

. Design by Insight © 2009